Kirjoittaja Aihe: YJT  (Luettu 3902 kertaa)

YJT

• Tulokas
  • *
YJT
« : 26.11.14 - klo:16:32 »
Tervehdys kaikille.

Jauno vihjaisi tällaisesta foorumista, ja ajattelin käydä katsomassa. Rekisteröidyin sitten samalla, ja kai se kuuluu tapoihin esittäytyäkin...

Olen ehkä siinä mielessä poikkeuksellinen lamppuharrastaja, että en harrasta taskulamppuja enkä niiden tekniikkaa. Olen töissä turvallisuusalalla, ja pidän valaisinta yhtenä tärkeimmistä työvälineistäni, joten olen perehtynyt aiheeseen pintapuolisesti.

Ensimmäinen oikea taktinen valaisimeni oli Streamlight Scorpion, jonka hankin 90-luvun loppupuolella. Sitä ennen käytössä oli Magliten eri kokoisia lamppuja. Kun jonkin ajan kuluttua huomasin, että Scorpion ei ollut sittenkään kamalan hyvä fikkari, löysin Candlepowerforumin, minkä kautta aloin kartoittamaan, mikä lamppu olisi hyvä korvaaja Scorpiolle. Hankin tilalle Pelican M6:n; tämä oli varmaan vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Kun huomasin, että Ebaystä sai fikkareita aika halvalla, tuli hankittua joitakin ylimääräisiäkin fikkareita.

Aloin kirjoittamaan turvallisuusalan kenttämiehille tarkoitettuun Kontrolli-nimiseen lehteen. Vuoden 2006 lopussa ilmestyneessä numerossa oli ensimmäinen fikkaritestini. Siinä oli yhteensä 15 taktista valaisinta ja kolme kategoriaa: hehkulankapolttimolla varustetut valaisimet, LED-valaisimet, ja näiden yhdistelmät. Hehkulankapolttimolla varustetut fikkarit olivat vielä yleisempiä, ja tuon testin kirkkaimman valaisimen valoteho oli peräti 300 lumenia...

Sittemmin näitä valaisinarvosteluja on tullut joitakin lisää; olen arvostellut lehteen varmaan vähän yli sata fikkaria tässä vuosien aikana. Uusimmat arvostelut löytyvät muuten lokakuun alussa ilmestyneestä numerosta 5/2014 (kymmenkunta epäkonventionaalista valaisinta), ja joulukuun alussa ilmestyvästä numerosta 6/2014 (vajaa 20 taktista valaisinta).

Itse kannan varustevyöllä tällä hetkellä seuraavia:
- Insight H2X Typhoon (riittävän kirkas useimpiin tehtäviin, ja erinomainen käyttöergonomia)
- MTE Lightbroom I (kohtuullisen kirkas vielä nykystandardeillakin, vaikka ei enää mikään huippu)
- Led Lenser P7 (saatu talolta ilmaiseksi, on kohtuullisen kirkas, ja säädettävä valokeila on joskus kätevä)
Näiden lisäksi kassissa kulkee muutama fikkari.

Kotona on yöpöydän laatikoissa, keittiön kaapeissa ym. sijoituspaikoissa epälukuinen määrä fikkareita jotka eivät ole oikeastaan missään käytössä. EDC-lamppuna (everyday carry) kulkee joku halpa kiinafikkari, joka toimii hyvin siihen käyttöön johon sitä käytän.

Mikään fikkareistani ei edusta tekniikan huippua. En toisaalta ole innostunut lumen-kilpajuoksusta, joten sen puolesta ei ole tarpeellista päivittää koko ajan. Lähitulevaisuudessa olisi kuitenkin tarkoitus katsella jotain uutta työlamppua, joka olisi yhtä hyvä käyttää kuin Typhoonini, ja jonka valoteho ja kantama olisi maksimissaan niin hyvät, että voisin pudottaa vyöltä yhden fikkarin pois. Nitecoren Night Officer vaikutti aika hyvältä, kun testasin sitä joulukuun numeroon, joten sen voisi ehkä poistaa jossain vaiheessa (ellei sitten tule jotain parempaa vastaan).
Seppo Vesala