Kirjoittaja Aihe: Valon lapsi  (Luettu 4424 kertaa)

627558

• Tulokas
  • *
Valon lapsi
« : 03.12.15 - klo:00:26 »
Moi!

Valo on kiinnostanut minua jo pidemmän aikaa. Muutamia vuosia sitten vaihdoin kaikki kodin lamput ns. päivänvalolamppuihin, siis värilämpötilaltaan n. 5000 - 5500 K oleviin lamppuhin. Lisäksi mahdollisuuksien mukaan siirryttiin myös epäsuoraan valoon ja mahdollisimman korkeaan värintoistoindeksiin lampuissa. Vaimo ei heti ymmärtänyt mistä on kyse, mutta ei mennyt montaa päivää kun oli jo hyvin tyytyväinen uudistukseen.

Elän syyskuun alusta pitkälle kevääseen ottamalla “kirkasvalokylvyn” työaamuisin, se auttaa minua heräämään ja pysymään paremmin päivärytmissä (joo-o, tämän viestin lähettämisajastakin sen näkee, että hyvin pysyn rytmissä..). Valo ei vaikuta kaikkiin näin voimakkaasti, mutta minä en voisi kuvitellakaan paluuta aikaisempaan “pimeään” elämään.

Mielenkiintoista on myös nähdä miten valaisimet kehittyvät, viime päivinä on tietooni tullut ettei led -tekniikka ole se viimeinen ja parasta mitä rahalla saa, vaan uutta on jo kehitetty ja mikä parasta suomalaisten keksintöjen siivittämänä! Aika näyttää tuleeko tämä tekniikka myös kodin valaistukseen ja fikkareihin. Helpotan vähän ettei tarvi googlettaa: http://www.lumitar.fi/FI/index.html

Olen tullut ymmärtämään että kaikki valo ei ole yhtä laadukasta ihmissilmille, vaan siihen vaikuttavat ainakin seuraavat seikat: värintoistoindeksi, välkkymättömyys ja värilämpötila. Lisäksi kun puhutaan valaisimista, hyötysuhde, (lämpötilan) toiminta/käyttöalue, elinikä ja valotehon pysyvyys ovat myös tärkeitä seikkoja. Omassa käytössäni olen silmämääräisesti huomannut, että olohuoneessa olevan ledinauhan valoteho on jo muutamassa vuodessa heikentynyt alkuperäisestä. Yllä mainitsemallani sivustolla mainitaan että “Tarkastellessa 5 vuoden ajanjaksoa, jatkuvassa käytössä olleet LED tuotteet tuskin pystyvät enää tuottamaan edes 70% alkuperäisestä valomäärästä.” Olisi mielenkiintoista kuulla ovatko pidempään fikkareita käyttäneet havainneet samaa?

Tänä syksynä sitten fikkarit alkoivat kiinnostaa enemmän. Tähän mennessä on tullut hankittua seuraavat lamput:

Olight S10 Baton
Nitecore SRT 5
ThruNite Tis
Nitecore HC90
Olight S1 Baton
Tank 007 - E09 NKON logolla, tämä malli poikkeaa muista ainakin sen osalta ettei tässä ole magneettia, en ole saanut selville mitä tuo ko. myyjän “Improved version with solid insulation, for better durability” pitää käytännössä sisällään

Viimeistä lukuun ottamatta kaikki lamput ovat Suomesta, eli muutama €uro on tullut näidenkin osalta tuettua suomalaista yrittäjyyttä.

Väärinymmärrysten välttämiseksi pitää myös tässä yhteydessä mainita, etten myy mitään työkseni - siltä varalta että joskus olen niin tohkeissani ja tulee mainittua/linkitettyä tällä sivustolla, kun näyttää niin halvalla joku myyvän tavaraa …

Markku

Akkumies

• Seniori
Vs: Valon lapsi
« Vastaus #1 : 03.12.15 - klo:21:09 »
Aika paljon tullut fikkareita käytettyä. Valoteho ei ole laskenut  vanhoissakaan. Useassa on kytkin alkanut reistailemaan. Jopa jossain ns. merkkilampuissakin. Vuosia sitten DX:stä hankituissa merkittömissä lampuissa tuo kytkimen hajoaminen oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus aktiivisessa käytössä.

Enemmänkin lamppu on tullut "vanhaksi" kun uudet on pienempiä ja tehokkaampia. Näitä vanhoja on sitten sähköttömässä varastossa yms. kevyessä käytössä.